lørdag 11. oktober 2014

Hjemmelagde tennbriketter fra A til Å

Fyringssesongen er her og da må der fylles opp igjen med tennbriketter, hjemmelagde sådanne. Trenger ikke kjøpe når en har dilla på gjenbruk

Mange spør hvordan jeg lager disse så her ser du prosessen fra start til slutt. Passe pussel når en sitter foran TV'n en kveld likevel

Klipp opp aviser i passe biter, ca 10x10 cm - ingen målbånd er brukt, så mine blir til på øyemål

Rull sammen 3 ark og knyt en tråd rundt. Jeg bruker rester av bomullsgarn


Stearinlysstumper og rester smeltes i en kjele på ovnen på svak varme. Jeg bruker en gammel kjele som kun brukes til dette formålet


Når stearinen er smeltet, putter jeg i avispapirrullene og lar de trekke inn stearinen et minutt ca


Så fisker jeg de opp meg gaffel, også en som kun er øremerket til dette bruk


På en liten kveldsstund er tennbrikkeboksen fylt opp...


.....og voila! Klar til bruk:


Alt er gjenbruk: aviser, garnrester og stearinstumper 





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar