torsdag 21. august 2014

Knekkebrød - kun med nøtter og frø

Litt matprat i dag :)

Jeg har lenge bakt egne knekkebrød, men da med mel. Siden jeg ønsker å begrense inntak av mel, har jeg nå gått over til knekkebrød kun med nøtter og frø

Jeg har prøvet og feilet og kommet fram til denne oppskriften. Jeg lager ofte 2 porsjoner (4 stekebrett) for disse her liker også mann min og boksene tømmes fort

Dette trenger du:
125 g nøtter/mandler (paranøtter, valnøtter, hasselnøtter osv)
3 dl solsikkekjerner
1 dl linfrø
1 dl sesamfrø
2 ss fiberhusk (fås i mange dagligvare- og helsekostbutikker)
1 ts salt
5 dl vann 


Mal nøtter/mandler i en blender eller med mandelkvern.
Rør sammen de tørre alle ingrediensene i en bolle , tilsett vann og la røren svelle noen minutter

Bruk en slikkepott og smør/klem røren ut på to bakepapirkledde stekebrett og rut opp med et pizzahjul
Sett et brett øverst og et brett nederst i ovnen, som er forvarmet med varmluft til 160 grader.

Stek i ca 30 minutter og ta brettene ut av ovnen.  Bytt plass på stekebrettene og stek i ca 30 minutter til. Du må tilpasse tiden til din stekeovn, så følg med så de ikke blir brent. De skal kun bli sprø med en gylden stekefarge

På denne porsjonen har jeg brukt gresskarfrø, siden solsikkeboksen var tom :)



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar