søndag 24. august 2014

Klart jeg kan!


Nok et "Pippi-prosjekt" (det har jeg aldri gjort før, så det kan jeg helt sikkert)

Under oppussing på hytta i sommer ble denne satt på låven. 

Valgets kval: En gammel, slitt stol for stygg til å brukes...men alt for god å sitte i til å kastes. Hva gjør vi da? Jo, da gjør vi det vi ikke kan og aldri har gjort før; trekker den om.

Stolen ble med hjem, jeg kjøpte møbelstoff og fikk utrolig god service hos Rainbow i Oslo. I helga gikk jeg på med liv og lyst. Fredagskvelden gikk med til å strippe den for det gamle trekket. Jeg tok vare på naglene, for de kunne jeg kanskje bruke igjen......Og i en gammel stol finner man gjerne enn tannløs kam :)
Lørdag pusset jeg ned lakken på armlenene og hadde tenkt å bare olje treverket etterpå, men syns ikke treverket var så pent, så da ble det malt 2 strøk med Milkpaint, Pitch Black med anelse Snowwhite for å tone den ned litt. Oljet tilslutt.

Søndagen var avsatt til å trekke om stolen. Gikk på en anelse spent, litt oppgitt underveis, mye tenking (hvor og hvor mye klipper jeg..) i tillegg var fyllmassen blitt dårlig gjennom årene, så jeg måtte ty til en Petter Smart-løsning, for slikt hadde jeg jo ikke tenkt på og kjøpt inn til...og stolen skulle bli ferdig i dag! Jeg brukte en pute fra et avlagt utemøblement. Fungerte jo helt greit :)

Vel, etter en del plunder og heft, fikk jeg det til...dvs. jeg ble svært fornøyd med tanke på at jeg aldri har gjort det før. Var vel verdt blod, svette og tårer underveis :)





Den observante seer ser også litt av et annet prosjekt på høyre siden i bildet.

Arbeidsverktøyet har vært: skrutrekker og hammer til å ta ut nagler på gammelt trekk, saks, stiftemaskin og hammer til nytt trekk..og limpistol for å feste pyntebånd over stiftene i ryggen






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar