tirsdag 15. juli 2014

Fysen på kveldsmat - husmorfaktene trår inn :)

I dag ble det kyllingsalat til middag og da blir en litt fysen til kvelds.

Jeg sjekket hva son fantes i huset og det ble en variant av Focaccia. Denne ble så delt i 3 og fylt med aioli og kylling. En slags focaccia-kylling BLT

  • Deig til focaccia

    1 l finmalt speltmel
  • 1 pakke tørrgjær
  • 5 dl lunkent vann
  • ½ ts salt
  • 1 ts sukker
  • 2 ss olivenolje
Eltet og hevet i ca 30 min under plast. Helte den litt flytende deigen over i en kakeform (kunne sikkert brukt en liten langpanne) puttet i soltørket tomater og oliven, litt grønne og litt sorte. Strødde på havsalt og lot den heve ca 10 min til. 
Stekt på 180 g i ca 25 min. 


Aioli, Ingredienser for  porsjoner

  • ½pkmajones
  • ½båtpressethvitløk
  • 1sssitronsaft
  • ¼tssalt
  • ¼tsgrovmaltpepper









Stekt kylling i biter, krydret med tacokrydder

Siden det er ferie ble det er Valpolicella Ripasso ved siden av

I tillegg har jeg prøvd å bake olivenbrød i leirgryte og laget deigen slik:
4dl vann
700 gr grovmalt speltmel
1 pk tørrgjær
200 gr grønne oliven, kuttes
1 ts  salt
2-3 ss olivenolje

Blandet alt utenom oliven og eltet deigen i 10 min (kjøkkenmaskin). Tok i oliven.
Smurte leirgryta ned olivenolje, hadde i deigen og hevet ca 30 min. Tok deigen ut og "brettet" den noen ganger før jeg puttet den i keirgryta igjen og strødde over litt grovt speltmel + en gresk krydderblanding jeg hadde. Hevet til dobbel størrelse. Satte den i kald ovn og satte gradene til 240. Glemte å sette på lokket de første 10 minuttene. (nybegynnerfeil) stekte videre i 20 min, tok av lokk og stekte videre i 10 min. Er for mett etter focaccia, så det blir ingen prøvesmaking i kveld 


Har også bakt en ny porsjon av gulrotbrødene mine


Greit med litt ferdige brødvarer til resten av ferien på hytta :)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar