lørdag 9. november 2013

Lefse må man ha til rakfisken til jul

Fant ut at tida går fryktelig fort til jul, og med slik farting det er her i huset må en kaste seg rundt ved første ledige helg. Derfor ble det kokt, skrelt og malt ca 6-7 kg potet i går kveld. 

Valgets kval, husvask eller baking? Ja, takk begge deler - så husbonden tok bøtte og kost og jeg kjevle  og svingte det i takt med Terje Tyslands uendelig mange fine låter 

Jeg sleit skikkelig i dag med at lefsene ikke hang helt i hop, så det ble noen hull. Vet ikke hva jeg skylder på, men hører at erfarne bakstekjerringer klager på poteten når det blir slik..siden jeg er amatør kan jeg ikke fastslå om det er poteten (forøvrig fra Hov i Land) eller bakstekjerringa. Tvilen får komme tiltalte til gode. Men pytt sann, lefse er lefse, med eller uten høl - det smaker godt det som er rundt hølene også ;) 

Jeg har igjen gått for 50% speltmel. Har ikke helt våga meg på å kutte helt med hvetemelet. Neste gang, kanskje.. 



Resultatet ble ca 25 lefser. Belønning for strevet i dag er ute å spise lutefisk!

Og neste helg venter Dublin! Hu hei hvor det går..

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar