onsdag 23. oktober 2013

Boblejakke - ferdig!



Jeg tenkte jeg skulle slenge meg på boble-strikke-bølgen jeg også. Så jeg bestilte garn fra Ice Yarns i Tyrkia, og på impuls tok jeg et spraglete garn i alpakka og mohair. Ble ikke så verst likevel, når jeg brøt "boblene" med 2 omganger svart garn jeg hadde liggende - hver 4 omgang 

Jeg satte i gang på nok et Pippi-prosjekt - (dette har jeg aldri gjort før, så det kan jeg helt sikkert). Selve boblestrikken er jo så enkel at alle klarer det, men jeg ønsket å strikke jakken i ett, dvs ikke Dorte-metode med forstykker, bakstykke og ermer for seg. Jeg hadde ikke mønster og bare satte i gang, det fikk bære eller briste. Heldigvis er Tyrkiagarnet både godt og billig, så jeg var ikke redd for for at et 1000 kroners prosjekt skulle gå åt skogen. (Jakken kom på ca 8 dollar, under 50-lappen og da har jeg 6 nøster igjen) Jakken ble til underveis, strikket den hel - med oppklippsmasker foran og raglanfelling (som jeg heller aldri har gjort før). Kan lære mye av en liten videosnutt på nettet :) 

Når jeg følte jeg var ferdig med felling, felte jeg resten av maskene. Sydde 2x2 maskinsømmer i oppklippsmaskene og klippet opp mellom disse igjen- Jeg heklet 3 omganger med fastmasker i sort garn over oppklippskant og nakkefelling, den ene siden laget jeg knappehull. Jeg sydde i litt røffe knapper. Jeg har sett at moten viser åpne jakker uten knapper, men jeg fant ut jeg ville ha muligheten til begge deler, derfor ble det med knapper 

Så er her mitt første, store strikkeprodukt - helt på egenhånd


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar